„Volt egyszer egy Északi… a történet folytatódik
Október 31-ig látogatható a Közlekedési Múzeum „Volt egyszer egy Északi… a történet folytatódik” című nagysikerű időszaki kiállítása Kőbányán az Északi Járműjavítóban a közlekedésrajongó kicsiknek és nagyoknak egyaránt.
A Közlekedési Múzeum új időszaki kiállításával várja a családokat, fiatalokat és közlekedésbarátokat leendő új otthonába, az Északi Járműjavító Dízelcsarnokába, amely több mint 2000 négyzetméteren nyújt betekintést ennek a varázslatos, műemléki védettségű, ipari örökségi területnek a lelkébe.
Az Északi a magyar mozdonygyártás és karbantartás szíve volt, Kőbánya a Népligettel pedig nem csak az ipari, de a kulturális élet meghatározó színterét is jelentette a környékbelieknek hosszú évtizedekig. Az itt megforduló járművekkel és az egykor itt dolgozó emberek mindennapjaival ismerkedhetnek meg a látogatók, valamint bepillanthatnak az Új Közlekedési Múzeum terveibe az október végéig tartó időszaki kiállításban.
Mi lehet erősebb egy Bivalynál és gyorsabb egy Szellemnél?
A kiállításba több legendás mozdony is érkezett, amelyek az Északi Járműjavító történetében jelentős szerepet játszottak: itt javították, tisztították őket. Most nem csak kívülről van lehetőség megcsodálni ezeket a hatalmas és lenyűgöző járműveket, de lehetőség nyílik többre felmenni is, ami során nem csak az egykori utasok, de bizony a masiniszták életébe is bepillanthat a látogató egy kicsit.
Találkozhatnak itt a Közlekedési Múzeum híres 424-es gőzmozdonyával, vezetőfülkéjében pedig pár percre mindenki belekóstolhat abba, hogy milyen is lehetett egy olyan hatalmas gőzöst irányítani és fűteni, amely méreteivel és erejével nem véltelenül érdemelte ki a Bivaly becenevet az idők során. Az M44-es dízelmozdony vezetőfülkéjében képzeletben kipróbálhatják magukat egy dízelmozdony vezetőjeként és bekukucskálhatnak a hatalmas motorjához is.
Az egyik fényezőteremben Kandó Kálmán forradalmi fejlesztésű V60-as villanymozdonyát járhatja körbe testközelből a látogató, az ikonikus, 242-es Szellem mellett elsétálva pedig talán nem is annyira nehéz elképzelni, hogyan lehetett a vasúti pálya rekordere sebességével ez a különleges, áramvonalas gőzös.
A CMN személykocsi – amelyet talán már többen is ismernek nosztalgiajáratként – visszarepít az időben és megmutatja, milyen lehetett egy igazi fapados utazás az 1920-as években, az Árpád sínautóbusz fedélzetén pedig képzeletben elszáguldhatunk Bécs felé – bár való igaz: az ablakból kitekintve az elsuhanó táj helyett most a hatalmas Dízelcsarnok tárul a látogató szeme elé.
Milyen lehetett Északis dolgozónak lenni?
A kiállítótér számos interaktív elemmel hívja játékra és tanulásra a felnőtteket és gyerekeket egyaránt. A vasúti és kisebb járművek alkatrészeit, az egykori „Északis” munkavégzés legfontosabb szerszámait matatófalakon és infografikákon ismerhetik meg játékosan akár még a legkisebb látogatók is.
A kiállításban mindenki kipróbálhatja, hogy hogyan is kell felöltözni egy nehéz munkanaphoz és megtudhatja, milyen szabályokat kellett betartaniuk azoknak, akik az óriási gépek között töltötték mindennapjaikat. A vájt fülű látogatók számára kiderül az is, hogy hogyan szól egy hibás vasúti kerék vagy hogyan zakatol egy dízelmotor.
Találkozzunk az Új Közlekedési Múzeumban!
Az időszaki kiállítással a Közlekedési Múzeum a mozdonygyártás és javítás egyik legfontosabb hazai helyszínére enged betekintést, amelyet büszkén nevez mára új otthonának. Hatalmas várakozással mutatjuk meg a látogatónak az építkezés megkezdése előtt a lenyűgöző méretű ipari csarnok egy részletét, benne a járművekkel, amelyek hosszú évek után újra az otthonukban láthatóak.
Az Új Közlekedési Múzeum tervezésén hatalmas szakmai csapat dolgozik, aminek eredményeiről a kiállítás is beszámol. Látogatóinkat megkérdezzük a kiállításban: mi az, amit a legjobban vár az új múzeumban? Hagyjanak üzenetet nekünk, hogy megmutathassuk az eredményét a készülő Új Közlekedési Múzeumban! Találkozzunk 2026-ban is!
További információk: https://azeszaki.hu/hu
2021. 09. 28.
(x)